Parkeren: een onderwerp waar de emoties hoog bij op kunnen lopen. Afgelopen week is de parkeernota besproken in de deelraad; voor GroenLinks is leefbaarheid het uitgangspunt zonder de bereikbaarheid uit het oog te verliezen. Met succes hebben we gepleit voor meer fietsparkeerplekken en -normen, parkeerbeleid voor fietsen, bakfietsen en scooters en parkeerplaatsen vervangen voor groen als de parkeerdruk afneemt door het afschaffen van de tweede parkeervergunning in de Watergraafsmeer (uitsterfbeleid).
Dinsdag 8 mei j.l. stond de nota parkeerbeleid op de agenda van Stadsdeel Oost. Een onderwerp dat leeft en dat de gemoederen vaak hoog op doet lopen, zoals we ook weer konden merken op de politieke avond van dinsdag 24 april j.l.
GroenLinks heeft hierover een uitgesproken mening, die niet door iedereen gedeeld wordt. Waar de VVD duidelijk betoogde ruim baan te willen voor de auto en het voor hen niet uitmaakt dat dat ten koste van groen, recreatie en zelfs van de gezondheid van de bewoners gaat, “Als je gezonde lucht wil inademen, moet ik maar op het platteland gaan wonen” Aldus Marianne Poot, raadslid van Stadsdeel Oost voor de VVD, staat voor GroenLinks de leefbaarheid van de stad voorop.
Parkeerbeleid, het heffen van parkeergeld en het regelen van parkplaatsen zijn wat GroenLinks betreft belangrijke instrumenten om ervoor te zorgen dat de stad leefbaarder wordt. Door deze instrumenten op een juiste manier in te zetten, kunnen we bereiken dat mensen bewust gebruik maken van de auto, d.w.z.: zo weinig mogelijk en bij voorkeur niet voor kleine ritjes. De auto’s op straat parkeren vergt ruimte, een schaars goed in de stad. Daarom willen we dat auto’s zoveel mogelijk inpandig geparkeerd worden, zodat we de openbare ruimte op een andere manier kunnen benutten.
Vaak gaat de discussie over parkeren teveel over parkeren zelf en te weinig over de reden om het parkeren van auto’s in te willen perken en er een prijskaartje aan te hangen.
Daarom was GroenLinks blij dat bewoners van de Linnaeusparkweg ons erop wezen dat ze graag meer groen in de straat wilden en het afschaffen van de mogelijkheid om een tweede parkeervergunning per huishouden aan te vragen in deze buurt, er op termijn toe zou kunnen leiden dat parkeerplaatsen opgeheven zouden kunnen worden. Tot onze vreugde hebben we ook een meerderheid van de raad weten te overtuigen om het Dagelijks Bestuur ertoe op te roepen om, als er op termijn parkeerplaatsen dankzij deze afschaffing opgeheven kunnen worden, deze te gebruiken om voor meer groen in de straat te zorgen.
Helaas heeft de PvdA op het laatste moment koude voeten gekregen en is deze partij niet de afspraken nagekomen die het eerder in coalitieverband had gemaakt met D66 en GroenLinks, om als de evaluatie daar aanleiding toe zou geven, het dubbeltjesparkeren overal af te schaffen. Met de verkiezingen in aantocht wilde PvdA al cadeautjes uitdelen en is niet alleen het dubbeltjesparkeren bij de sportvelden in de Watergraafsmeer niet afgeschaft, maar heeft ook een meerderheid van de raad besloten om voor alle sportverenigingen in het stadsdeel maximaal 10 parkeervergunningen te subsidiëren. Al was het zo dat de VVD dat alleen wilde doen als we het maar een “regeling” noemen en geen subsidie.
GroenLinks heeft wel bereikt dat de raad het Dagelijks Bestuur heeft opgeroepen om een beleid te ontwikkelen voor het parkeren van fietsen, bakfietsen en scooters in het hele stadsdeel. En daarnaast heeft de raad op initiatief van GroenLinks het Dagelijks Bestuur opgeroepen, om als het stadsdeel bij verbouwingen of nieuwbouw met de eigenaar van een pand afspraken willen maken over het inpandig parkeren van fietsen, er daarbij ook afspraken gemaakt worden over toegankelijkheid van deze inpandige parkeerplekken. Zodat bewoners geen trappetjes en gure gangen af of door moeten om hun fiets te kunnen stallen.
Waar het gaat om het parkeren van fietsen voor bezoekers heeft de raad op initiatief van GroenLinks gevraagd om hierbij realistisch te blijven en er niet vanuit gaan dat er geen fietsparkeerplekken op straat nodig zijn, omdat er een inpandige garage is. In de praktijk blijk namelijk keer op keer dat wij Amsterdamers niet onze fiets binnen stallen als we alleen maar even ergens op bezoek gaan. Als het stadsdeel dan niet zorgt voor de nodige fietsnietjes op straat, dan staan de fietsen kris kras op straat geparkeerd, wat niet alleen voor troep zorgt, maar een ernstiger gevolg daarvan is nog dat daardoor de toegankelijkheid voor mensen met een beperking ernstig afneemt.