De laatste vergadering van de Bestuurscommissie Oost in 2014 is alweer twee weken geleden. 2014 was een jaar met een hoop veranderingen. Allereerst natuurlijk de verkiezingen op 19 maart.  Het was erg spannend, maar we zijn erg blij met de 3 zetels die we behaald hebben in Oost en we zijn trots dat we met Nevin Özütok een dagelijkse bestuurder hebben in Amsterdam Oost. Nogmaals willen we iedereen hartelijk bedanken voor het vele werk in de campagne; dankzij jullie hebben we dit resultaat behaald.

De andere grote verandering is de overgang van de stadsdeelraad naar de bestuurscommissie. Het aantal raadsleden is verminderd, de bevoegdheden tussen stadsdeel en centrale stad zijn herverdeeld en de belangrijkste functie is dat we nu de ogen en oren van het stadsdeel moeten zijn. Dit betekent een nieuwe manier van werken voor zowel de bestuurscommissie, de gemeenteraad maar ook de ambtenaren. Met elkaar zijn we vol enthousiasme hiermee aan de slag te gaan om zo goed mogelijk die ogen en oren functie te vervullen. We hebben bewonersavonden bezocht, zijn met de hele bestuurscommissie de vijf gebieden van Oost ingetrokken; we hebben bewoners, ondernemers en andere betrokkenen uitgenodigd op een Open Huis van het stadsdeel (https://www.youtube.com/watch?v=3bxdVv9hlxo&feature=youtu.be); kortom: we hebben een hoop indrukken en ideeën opgedaan. We komen nu aan in de fase waarin de budgetten verdeeld moeten gaan worden; op 13 januari zal de bestuurscommissie Oost hier beslissingen over gaan nemen. We benutten het kerstreces dan ook goed door nog eens de plannen te bekijken en te wegen. Dan doen we met z’n vieren, samen met ons buitengewoon commissielid Daphne Meijer.
Samen met actieve GroenLinksers in Oost zijn we begonnen met vier werkgroepen, waar iedereen die iets wíl organiseren iets kán organiseren. Buurteconomie, Groen en Openbare Ruimte, Jeugd en Onderwijs en Leven en Wonen zijn vooralsnog de vier hoofdonderwerpen, die als springplanken kunnen dienen voor het organiseren van interessante en leuke activiteiten: onderzoeken, bijeenkomsten, wandelingen etc. Wie wat wil, melde zich!
Even terug naar de vergaderzaal: vooruitkijkend op 2015 zal dat het eerste ‘gewone’ jaar zijn in het nieuwe bestuurlijk stelsel. Een jaar waarin we hopen meer tijd te hebben om met zoveel mogelijk betrokkenen te spreken over het stadsdeel. Een jaar waarin we nog beter in staat zijn om de afstand te verkleinen tussen bewoners, stadsdeel en centrale stad. Een jaar waarin we, naast de ogen en oren, ook goed de stem kunnen zijn van inwoners van Oost. Spreek ons aan als je ons op straat ziet, bel of mail; we horen graag van jullie!
Voor nu rest ons jullie goede, veilige jaarwisseling te wensen!

Tot in 2015!