De zogenoemde 10c-zones blijken meer kwaad dan goed te doen. De parkeeroverlast en een slechte verkeersveiligheid zijn een aanhoudend probleem in de gebieden. Zo wordt de maximale parkeerduur massaal overschreden en is er een aanzuigende werking op auto’s. En dat terwijl het geld van de mensen die er te voet of te fiets komen het grootste aandeel van de bestedingen vormt. Dit ‘langzame verkeer’ geeft dus het meeste geld uit. GroenLinks ziet een gezonde combinatie tussen het belang van de ondernemers, van de buurt en ieders belang schone lucht te ademen: de subsidies voor de 10c zones stoppen in fietsfaciliteiten en duurzaam inrichten van de betreffende buurten.

De evaluatie die op 6 december is besproken door de Commissie Openbare Ruimte geeft inzicht in de effecten van jarenlang een uur kunnen parkeren voor 10 cent. Raadslid Marija Davidović: “Als de Raad de 10c-zones blijft subsidiëren, is er niet alleen sprake van gezondheidsschade - door de uitstoot van de auto’s-  parkeeroverlast én een slechte verkeersveiligheid, maar lopen de ondernemers ook inkomsten mis. We zijn blij dat de evaluatie de mythe doorprikt dat goedkoop parkeren geen nadelen kent”. Fietsers en voetgangers geven het meeste geld uit in de 10c-winkelgebieden volgens de zeer grondige evaluatie. Als het geld voor het parkeren wordt besteed aan het opknappen van de straten (met fietsvoorzieningen), is dat dus ook goed voor de ondernemers. 

Het stadsdeel is daarnaast gehouden aan het beleid van de gemeente die in 2008 “Voorrang voor een gezonde stad” heeft gegeven. Het recht op schone lucht is voor iedereen van belang en daar staat GroenLinks pal voor. Ook daar waar de schadelijke effecten niet direct zichtbaar zijn.

Wat tot slot ook meespeelt in tijden van bezuinigingen zijn de kosten. Het subsidiëren van parkeerplaatsen levert het stadsdeel een verlies op van maar liefst €900.000,- per jaar doordat de zones uitgebreid moeten naar het oude Zeeburg. Davidović: “Naast de negatieve effecten van de 10c-zones is dit bedrag volledig misplaatst in een tijd dat werkloosheid en armoede stijgen, juist nu blijkt dat langzaam verkeer het grootste aandeel aan inkomsten voor de winkeliers oplevert”. 

Het geld dat beschikbaar komt (€600.000,-) wil GroenLinks inzetten voor duurzaam opknappen en maatregelen voor de mensen die het het hardst nodig helpen. In februari 2012 ligt het parkeerbeleid ter inspraak voor.