Maar wij vinden dat het nog beter kan. We kunnen het zeer dominante autoverkeer in deze straten niet negeren. Daarom dienden we dinsdagavond in de Stadsdeelcommissievergadering twee adviezen in om het autoverkeer te beperken en daarmee van dit plangebied een nog fijnere en gezondere plek te maken dan al met de plannen voor het Knowledge Mile Park gebeurt.
We zijn blij dat één van de twee adviezen is aangenomen! In dit advies, dat we samen hebben ingediend met D66, vragen we om op de kortere termijn snelheidsbeperkende maatregelen te treffen voor het autoverkeer. Dit doen we mede vanwege uitstellen van de pilot voor een knip op de Weesperstraat tot 2023. We vinden het belangrijk dat we niet door het uitstel twee jaar stil blijven staan. Niet voor niets wordt in de stukken verwezen naar het feit dat 3 van de 9 straten die in Nederland niet voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit in het plangebied van het KMP liggen. Daar moeten we nu echt iets aan doen.
Het andere advies vroeg om op termijn van deze straten lokale verbindingswegen te maken met een maximumsnelheid van 30km/u en maximaal twee rijbanen. GroenLinks vindt het belangrijk om een duidelijke stip op de horizon te zetten, en uit te spreken dat vier banen dwars door de stad echt niet meer van deze tijd is. Helaas stemde alleen de SP met dit advies mee en is het verworpen.
Het eerste advies is ook in stadsdeel Centrum aangenomen. Het is een krachtig signaal vanuit Oost en Centrum om echt wat te doen aan het dominante autoverkeer en op die manier van de Valkenburgerstraat, Wibautstraat en Valkenburgerstraat fijnere en groenere straten te kunnen maken.
Kijk hier voor meer informatie over het Knowledge Mile Park, en hier voor de adviezen die we met D66 inbrachten in de stadsdeelcommissie.