31 mei 2019 is Ines Orobio de Castro overleden op 69-jarige leeftijd. Veel te vroeg. Ines was GroenLinks-Oost fractielid van 2002-2006, in de roerige periode dat Theo van Gogh (2004) voor het stadsdeelkantoor vermoord werd. Van 2006-2008 was zij de fractievoorzitter. Die laatste twee jaar zaten we samen in de fractie.

Ines en ik trokken intensief met elkaar op. Wat hadden we een lol. Maatjes waren we. Hoeveel uren wij na iedere vergadering wel niet in de kroeg hebben gezeten; met onze eigen fractie of met alle andere stadsdeelraad leden, meestal tot in de kleine uurtjes…

Ines was van huis uit psycholoog. Zij promoveerde op het onderwerp Made to order: sex/gender in a transsexual perspective (1993). Vanaf 1998 werkte Ines bij Equality, dat in 2012 fuseerde tot Atria. Vanaf 2002 was ze actief betrokken bij het netwerk VN-vrouwen verdrag. Zo schreef Ines in 2015 de samenvatting van General Recommendation 30: On women in conflict prevention, conflict and post-conflict situations.

Kortom: we hadden een expert wat betreft vrouwenzaken in de fractie. Maar dat etaleerde Ines niet eens zo zeer, daar was ze voorzichtig mee als fractievoorzitter. Uiteraard was ze woordvoerder voor alles wat te maken had met welzijn, discriminatie, vrouwen, LHBT en mensen met een andere culturele achtergrond. De reorganisatie van het welzijnswerk was bij haar in goede handen, pragmatisch opkomend voor de GroenLinks idealen. Ze had door haar kennis gezag in de stadsdeelraad. Als fractieleider gaf ze fractieleden de ruimte en begeleidde hen waar nodig.

Vrijheid was haar leidmotief. Vrijheid om zelf te beschikken, zelf keuzes te kunnen maken, een eigen weg te gaan. Voor haarzelf en nog veel meer voor anderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Ines was wars van politieke spelletjes; gekonkel was aan haar niet besteed. Ines was niet de persoon van de meeslepende gebaren en uitspraken, maar wel van de inhoud. Maar bovenal was ze integer. Ik vond het een voorrecht om met haar samen te werken. Ik kijk er met veel plezier op terug en gun iedereen een fractievoorzitter zoals Ines.

Kas Burger

Amsterdam, 18 juni 2019