De stadsdeelraad van 4 Februari heeft het besluit genomen om 1,5 miljoen euro te investeren in mensen. Met lede ogen zien we dat steeds meer mensen door de crisis in moeilijkheden komen; het aantal mensen die nauwelijks meer de eindjes aan elkaar kunnen knopen neemt schrikbarend toe. GroenLinks vindt dat het stadsdeel al haar mogelijkheden moet gebruiken om die mensen te ondersteunen. Nu wil het geval dat het stadsdeel veel geld over heeft; bijzonder in deze tijden maar het is wel heel prettig. Op initiatief van GroenLinks en samen met PVDA en D66  is het stadsdeelbestuur flink aan de slag gegaan om concrete projecten te presenteren die geld nodig hebben.

Met die 1,5 miljoen zorgt GroenLinks er voor dat het stadsdeel straks speelruimte heeft om op nieuwe ontwikkelingen te kunnen anticiperen. Het is nu eenmaal niet goed te voorspellen hoe één en ander zal gaan lopen. Dan mag het niet zo zijn dat er dan eerst een nota geschreven moet worden, dat alle politici er eerst hun plasje over heen moeten doen en dat dan maanden later pas het besluit genomen kan worden. GroenLinks heeft er voor gezorgd dat het stadsdeel slagvaardig kan opereren, opdat iedereen in het stadsdeel de hulp en zorg krijgt die nodig is.

Daar komt nog eens bij dat de bezuinigingen vanuit het rijk grote gevolgen zullen hebben voor de jeugdzorg en de primaire zorg, waaronder de zorg voor onze ouderen,  die voorheen gefinancierd werd door de AWBZ. De datum van 1 januari 2015 komt steeds dichterbij. De GroenLinks fractie heeft zich samen met GroenLinks portefeuillehouder Lieke Thesingh er hard voor gemaakt dat die veranderingen zo zacht mogelijk landen in ons stadsdeel. Het mag gewoon niet zo zijn dat mensen door het vangnet gaan vallen, onze ouderen moeten bijvoorbeeld de nodige hulp en zorg blijven krijgen. Het is ook slim om goed uit te zoeken wie mogelijk door het vangnet gaat vallen; dus geen brave intenties uitspreken, gewoon uitzoeken op straat, in de buurt.

In de maand November was al duidelijk dat er 5 miljoen euro voor incidentele uitgaven extra beschikbaar was. De coalitie partners GroenLinks, PVDA en D66 hebben toen met een amendement voor elkaar gekregen dat het dagelijks bestuur voor 31 december 2013 concrete projecten voorstelt. In de maand november ging er geld naar:

• Verbouwing Hoekhuys tbv sociaal ontmoetingscentrum Amsteldorp
  • Betondorp speeltuinhuisje
  • Wijkservice centrum Jeruzalem
  • Lidwinaschool plein
  • Park de Meer ontmoetingscentrum
  • Wijkservice centrum Arkin Sporenburg
  • Wijkservicepunt Kraaipan
  • Brede school de Kaap verbouwen voor intensiever gebruik door bewoners Transvaalbuurt.

Zoals je kan zien; GroenLinks investeert in ondersteuning van ouderen.