In de Agenda Autoluw presenteert het stadsbestuur haar plannen om meer ruimte voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en groen te maken. Het is een ambitieus plan met veel concrete maatregelen zoals een nachtmetro, gratis OV voor kinderen in het weekend en een pilot knip in de Weesperstraat. Op initiatief van GroenLinks heeft de stadsdeelcommissie geadviseerd om een aantal extra maatregelen toe te voegen. Er was unanieme steun om extra metrolijnen in de plannen op te nemen. Ook onze ideeën voor meer inspraak en extra fietsvoorzieningen worden breed ondersteund.

 

Metrolijnen

Het college streeft naar een oost-westverbinding van metrokwaliteit. Een dergelijke verbinding moet de verschillende stadsdelen met elkaar verbinden, reistijden verkleinen en reisgemak vergroten. Om deze verbinding te realiseren stelt het college voor de capaciteit en doorstroom van trams te verbeteren.

Chris Evers: We ondersteunen de voorstellen om de trams te verbeteren, maar betwijfelen of dit toereikend is. Om de capaciteit en de reistijden van een metroverbinding te bereiken is een volwaardige Oost/Westmetrolijn essentieel. Daarom heb ik daar met mijn collega’s van de PvdA een pleidooi voor gehouden. Ik ben blij dat de stadsdeelcommissie ons advies gisteren unaniem ondersteunde.

Daarnaast was er ook unanieme steun voor het advies van PvdA en GroenLinks om een metrolijn tussen station Amsterdam Zuid en IJburg te onderzoeken. Deze verbinding zou de reistijd tussen deze haltes van 35 minuten naar minder dan 10 minuten kunnen terugbrengen.

Inspraak

Door de maatregelen van het college daalt de vraag naar autoparkeerplekken. Hierdoor ontstaat ruimte op straat.

Maria Mos: De beste invulling voor deze extra ruimte verschilt per straat, en het lijkt ons dat juist de bewoners van de straat goed weten waaraan behoefte is. We willen voor bewoners in Oost een toegankelijk instrument ontwikkelen om een concreet plan voor de extra ruimte in hun straat in te dienen. Op deze manier kunnen ze op een makkelijke, laagdrempelige manier zelf (mee)beslissen over de inrichting van de extra ruimte.

Fietsvoorzieningen

Het college wil ook meer ruimte voor fietsers creëren. De fietsstraat over de Sarphatistraat is inmiddels een groot succes en het college stelt voor een tweede fietsring aan te leggen. In de plannen van het college loopt deze van de Frederik Hendrikstraat via de Ceintuurbaan tot en met de Amstel. Het voorstel van GroenLinks Oost om deze fietsring via de Oosterparkbuurt en de Indische buurt naar de Amsterdamse brug door te trekken kreeg gisteren brede steun in de stadsdeelcommissie. Ook voor het GroenLinksvoorstel om OV-fietsen bij belangrijke tramhaltes als Flevopark, Rietlandpark en Zuiderzeeweg aan te bieden gingen de stemkaarten de lucht in.

Binnenkort vergadert de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Wij blijven ons inzetten voor een stad met ruimte voor iedereen! Heb je een goed idee, een vraag of wil je een probleem onder onze aandacht brengen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!