Nieuws van Rick Vermin

Elke buurt een buurttop!

Borneo-eiland met uitzicht op Cruquius-eiland GroenLinks Amsterdam Oost OHG

Afgelopen zaterdag was de eerste buurttop van het Oostelijk Havengebied. 150 mensen kwamen vier uur lang bij elkaar op een zonnige zaterdagmiddag in pakhuis de Zwijger om na te denken over hoe zij het Oostelijk Havengebied zien in 2025. Een goed jaartal want het is dichtbij genoeg, nog maar 6 jaar, om te kunnen overzien en ver weg genoeg om niet over die ene kapotte lantaarnpaal te praten. Bovendien viert Amsterdam dan haar 750 jarig bestaan.

Aan een tafel werd eerst opgehaald wat de mooiste plekjes zijn van het gebied en waarom

Locatieprofielen aangenomen: iets meer ruimte voor groen

Flevopark

Gisteravond heeft de Bestuurscommissie van Stadsdeel Oost nieuwe locatieprofielen vastgesteld voor evenementenlocaties, de afspraken waar en onder welke voorwaarden evenementen kunnen worden georganiseerd.

De belangrijkste wijziging geldt het Oosterpark: om het park te ontlasten gaan er geen besloten evenementen meer plaatsvinden in het Oosterpark. Helaas betekent dit wel dat er een groot, besloten evenement in het Flevopark mag plaatsvinden. Volgens portefeuillehouder Ivar Manuel mocht het aantal bezoekers van het besloten evenement van het Flevopark groeien naar maximaal 20.000 personen. Dank zij een motie van GroenLinks, die met steun van de SP en PvdA werd aangenomen, is dit aantal gemaximeerd tot 15.000 bezoekers. Om in de gaten te kunnen houden hoe het het Flevopark vergaat als festivallokatie wordt er jaarlijks een grondmeting gehouden en vindt er jaarlijks een evaluatie plaats van de grote evenementen in het stadsdeel - voorstellen van GroenLinks die een meerderheid kregen.

De balans natuur-stad slaat wat ons betreft zo langzamerhand te veel uit naar de stad, met als boegbeeld hiervan de ongebreidelde groei qua aantal en grootte van festvals

Ingezonden brief Rick Vermin: basisinkomen graag ook in Oost

Rick Vermin Basisinkomen 14 augustus 2015

Fractievoorzitter Rick Vermin volgt de discussies over het basisinkomen op de voet. Hij werd dan ook erg boos toen hij dinsdag 11 augustus in Het Parool een ingezonden brief las van Marianne Poot, raadslid van de VVD, over het basisinkomen. Hij klom in de pen en vrijdag 14 augustus werd zijn reactie geplaatst. Lees hier hoe Rick Vermin denkt over het basisinkomen en waarom hij graag zou zien dat wethouder Vliegenthart een proef met het basisinkomen doet, in Oost.