Nieuws gefilterd op Fractie

Elke buurt een buurttop!

Borneo-eiland met uitzicht op Cruquius-eiland GroenLinks Amsterdam Oost OHG

Afgelopen zaterdag was de eerste buurttop van het Oostelijk Havengebied. 150 mensen kwamen vier uur lang bij elkaar op een zonnige zaterdagmiddag in pakhuis de Zwijger om na te denken over hoe zij het Oostelijk Havengebied zien in 2025. Een goed jaartal want het is dichtbij genoeg, nog maar 6 jaar, om te kunnen overzien en ver weg genoeg om niet over die ene kapotte lantaarnpaal te praten. Bovendien viert Amsterdam dan haar 750 jarig bestaan.

Aan een tafel werd eerst opgehaald wat de mooiste plekjes zijn van het gebied en waarom

Vragen stellen helpt; de vluchtheuvel bij de Torontotunnel is weg

Eind juni twitterde Jan Pieter Nepveu van de Amsterdamse Fietsersbond een foto (zie onder) van het fietstunneltje bij het Amstel Hotel. Deze foto toont de kant gezien vanaf de Weesperzijde. Er was een bouwsel uit de grond verrezen, een vierkante vluchtheuvel, dat zo gevaarlijk is voor fieters die de tunnel gebruiken, dat wij direct besloten mondelinge vragen te stellen aan het dagelijks bestuur van het stadsdeel.

...met als impliciete vraag: wanneer haalt u het weg?

Huurfietsen van Donkey Republic moeten weg uit openbare ruimte

Foto Rick Vermin van fietsenrek aan Weesperzijde

GroenLinks is voor fietsen en komt op voor de belangen van fietsers. Daar horen fietsparkeerplaatsen bij en hieraan ontbreekt het helaas op vele plekken in Amsterdam . Daarom vroegen we ons als GroenLinkse fracties in Amsterdam Oost, West en Zuid af of de commerciële activiteiten van Donkey Republic niet hun doel voorbij schieten. In tegenstelling tot andere fietsverhuurders gebruikt Donkey Republic de openbare ruimte als stalling. Dat is niet te bedoeling wanneer er al te weinig stallingsplekken voor gewone fietsen van bewoners te vinden zijn. We stelden daarom gezamenlijk schriftelijke vragen aan onze respectieve dagelijkse besturen.