In het voorjaar heeft het Afdelingsbestuur van GroenLinks Amsterdam Oost een sollicitatiecommissie benoemd, die een voordracht moet doen voor de lijst van GroenLinks Amsterdam Oost. De sollicitatiecommissie bestaat uit: Lieke Thesingh (voorzitter), Aisha Schol, Devika Partiman, Jort Schuitemaker en Thijs de Jong.

Werkwijze

De sollicitatiecommissie heeft van negen sollicitanten een brief ontvangen. Met alle kandidaten hebben zij een gesprek gevoerd. Dit waren stuk voor stuk leuke, inspirerende gesprekken. De keuze om onderstaande kandidaten voor te dragen, is gemaakt op basis van geschiktheid, ervaring, motivatie en beschikbaarheid. Ook zijn specifieke eigenschappen meegewogen, zoals assertiviteit, bemiddelend zijn, de confrontatie aan durven gaan en kunnen de-escaleren. Tot slot is gelet op een afspiegeling van het stadsdeel. Helaas hebben we geen kandidaten kunnen voordragen uit IJburg en de Watergraafsmeer.

Uiteindelijk is de keuze gemaakt om tien kandidaten voor te dragen, met Daphne Meijer, Maria Mos en Rick Vermin als lijstduwers. De sollicitatiecommissie heeft het volste vertrouwen dat alle kandidaten die zij voordragen GroenLinks prima kunnen vertegenwoordigen in de stadsdeelcommissie. Twee kandidaten die zij niet voordragen, willen graag op een andere wijze actief zijn voor GroenLinks. Zij hebben toestemming gegeven om hun namen aan de voorzitter van de afdeling door te geven.

De kandidatenvoordracht Stadsdeelcommissie (met toelichting van de Sollicitatiecommissie)

Merel Talbi
Merel Talbi (1987) is de afgelopen twee jaar bestuurslid geweest van GroenLinks Amsterdam Oost. Ze groeide op in de Buikslotermeerpleinbuurt in Noord en werd 5 jaar geleden lid van GroenLinks. De directe aanleiding? De verkiezing van Trump in de VS; de opkomst van extreem rechts baart haar zorgen. De afgelopen jaren was ze voor GroenLinks zowel bestuurslid als fractievolger. Dit doet ze naast haar baan als docent / teamcoördinator bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies van de UvA en haar promotieonderzoek aan de VU.

De afgelopen jaren heeft zij een beeld gekregen van wat er speelt bij bewoners van Amsterdam Oost en van de vele mooie bewonersinitiatieven die dit stadsdeel kent. Naast haar werk op de universiteit is ze graag praktisch bezig met concrete zaken, met als focus sociale onderwerpen zoals ongelijkheid en armoede. Merel kan goed luisteren. Ze vindt samenwerking belangrijk om doelen te bereiken. De expressieve/theatrale kant van politieke vergaderingen vindt zij leuk.

De kandidatencommissie ziet in Merel een energieke, enthousiasmerende teamleider en draagt haar daarom voor als lijsttrekker.

Mustapha Nahari
Mustapha Nahari (1965) is een bekend gezicht in Oost. Hij is onder andere actief bij buurtcentrum de Meevaart in de Indische buurt. Mustapha is geboren in Marokko en kwam als tiener in de jaren ‘80 naar Nederland. Hij werkt al geruime tijd voor stichting HVO-Querido. Thans is hij voor de stichting screener van daklozen en lid van de ondernemingsraad. De kandidatencommissie was onder de indruk van het netwerk van Mustapha in Oost. Wij spraken een bevlogen kandidaat die zich graag samen met buurtbewoners hard maakt voor een inclusief en sociaal stadsdeel.

Mustapha heeft ruime ervaring in het opzetten en ondersteunen van lokale initiatieven, zoals het buurtvaders- en moeders project in de Indische Buurt en stichting de Piramide. Hij legt gemakkelijk contact en zoekt van nature de verbinding. De kandidatencommissie ziet in de kandidaat een echte volksvertegenwoordiger die sterk geworteld is in Oost en de ogen en oren voor de buurt is. Mustapha is recent lid geworden van GroenLinks en de commissie ziet hem daarom goed passen binnen een team met mensen die langer betrokken zijn bij de partij.

Imelda Tjon-Fo
Imelda Tjon-Fo (1961) heeft al veel ervaring binnen GroenLinks; eerder was ze lid van de Deelraad van Amsterdam-Oost en daarna Provinciale Statenlid in Noord-Holland. Op dit moment is ze werkzaam bij UWV, waar ze zich bezig houdt met arbeidsvoorziening en het vergroten van het draagvlak voor vakbonden. Daarnaast is ze vicevoorzitter van het Surinaams Inspraakorgaan en voorzitter van de stichting Empowament.

Ze is gemotiveerd om zich in de Stadsdeelcommissie in te zetten voor onder meer de luchtkwaliteit in de stad, beter aansluitend beleid voor mensen die leven in armoede of dakloos zijn, een toegankelijke woningmarkt en veel groenvoorziening.

Imelda heeft de gouden combinatie in zich dat zij zowel mensgericht is - gericht op de ervaringen van haar buurtbewoners en omgeving, politieke ervaring en netwerk heeft, en daarnaast een brede maatschappelijke ervaring en netwerk meeneemt. Zowel binnen het team van GroenLinks en voor de bewoners van Oost kan zij een verbinder zijn, die een brede groep mensen kan betrekken bij de uitdagingen in het stadsdeel.

Dennis van Velzen
Dennis van Velzen (1993) is ervaren beleidsadviseur bij de VO-raad. Hij woont inmiddels 8 jaar in Oost, nu in de Indische buurt. Hij voelt zich maatschappelijk betrokken. Hij geeft daar concreet vorm aan door vrijwilligerswerk bij de voedselbank te doen. Na de laatste Tweede Kamerverkiezingen is hij lokaal actief geworden als fractievolger.

Hij heeft een sterke motivatie om in de stadsdeelcommissie het werk voort te zetten dat hij is begonnen als fractievolger. Met een stevige focus op de vraagstukken van mobiliteit en het behoud en uitbreiden van groen in de stad. Dennis wil graag met bewoners in gesprek en wil er voor zorgen dat meningen in de breedte worden opgehaald, dus niet alleen van de fervente voor- of tegenstanders. Hij benadrukt het belang van discussie intern en een gezamenlijk front richting de andere partijen. Hij haalt plezier uit het vinden van coalities en het overtuigen van zijn collega’s om zo veel mogelijk punten voor GroenLinks binnen te halen.

Met Dennis draagt de kandidatencommissie een sterke kandidaat voor die zich met passie zal vastbijten in de groene dossiers.

Tamara Breugelmans
Tamara Breugelmans (1992) is drie jaar lid van GroenLinks. Tamara is door haar vorige werk als o.a. projectleider van West Begroot tot het inzicht gekomen dat bewoners het beste weten wat hun buurt nodig heeft. Politici en ambtenaren moeten zich hierdoor laten leiden. Als beleidsadviseur zet zij zich tegenwoordig in voor cultuur en LHBTI+, voor dat laatste is zij ook actief bij RozeLinks. Dit zijn twee onderwerpen waar zij zich voor GroenLinks mee wil bezighouden, en daarnaast ook met diversiteit in het algemeen, wonen en groen en duurzaamheid.

Als oud ambtenaar in Amsterdam en nu in Huizen weet zij goed hoe ambtelijke processen verlopen. Ze is een echte teamspeler. Niet voor niets is zij de spelverdeler in de teamsporten – basketbal en voetbal – die zij bedrijft.

Met Tamara draag de commissie een sterke kandidaat voor, die het praktisch handelen van de fractie kan bevorderen.

Eelco Jacobs
Eelco Jacobs (1983) is politiek econoom en socioloog en heeft voor verschillende internationale organisaties onderzoek gedaan naar gezondheidssystemen in o.a. Afrika en Centraal-Azië. Sinds 2015 woont hij in Amsterdam Oost. Hier werkt hij ook, als adviseur en universitair docent gezondheidssystemen bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), en gaan zijn twee kinderen naar school. Eelco merkt dat kansen voor kinderen, goede gezondheid en toegang tot essentiële diensten ongelijk verdeeld en niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn. Hier wil hij wat aan doen. Daarom zette hij zich op de school van zijn kinderen in voor gezondere voeding. Oplossingen ziet hij vooral in betere toegankelijkheid van basisvoorzieningen en slimme verbeteringen in de manier waarop deze samenwerken en op elkaar aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan betere samenwerking tussen de voorschool en crèche of tussen de GGD, wmo, jeugdzorg, wijkagenten en justitie.

De kandidatencommissie ziet Eelco als een sterke kandidaat die ervaring heeft in het geven van beleidsadvies, snel inzicht krijgt in relevante problemen en een goede antenne heeft voor verschillende belangen.

Michel Soomers
Michel Soomers (1994) is al ruim een jaar enthousiast fractievolger. Begrijpelijke communicatie en participatie zijn de zaken waar hij zich hard voor maakt. “Verordeningen zijn voor de meeste mensen niet te lezen.” Hij gelooft dat het meedenken van onderop nog steeds veel beter gefaciliteerd kan worden. Discussies met de buurt moeten gaan over een groenere buurt of plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Michel wil zijn netwerk in de buurt gaan opbouwen. Michel is betrokken, communicatief vaardig, en zoekt graag de verbinding met de andere partijen in de stadsdeelcommissie en bewoners in het stadsdeel.

De kandidaten commissie ziet in Michel een sterke kandidaat voor mogelijke opvolging in de toekomst.

Daphne Meijer
Daphne Meijer (1961) dragen wij voor als lijstduwer. Daphne is een oude rot in het vak. Zij zit sinds 2018 in de stadsdeelcommissie voor GroenLinks. Daarvoor zat zij in de bestuurscommissie. Daphne woont sinds 2005 in de Indische Buurt. Zij heeft hier een renovatie meegemaakt en de buurt in sneltreinvaart zien veranderen. Bij Daphne staan op de agenda (bescherming van het) groen, duurzaamheid, goede en betaalbare woningen, aandacht voor openbaar vervoer, vluchtelingen welkom en veiligheid in het verkeer. Sociale veiligheid, toegankelijkheid en een ruimhartig armoedebeleid voor jong en oud. “Verandering? Oké, maar daar moeten we zelf als stadsdeel, mét de bewoners, een grote stem in hebben.”

De afgelopen jaren heeft Daphne zich - achter de schermen - ingezet voor de informele Coronahulp-organisaties. Ze behartigde ook de belangen van de bewoners van de Piet Heinkade, een vaak vergeten stukje Oost. Hiernaast heeft ze zich ingezet voor de verkeersveiligheid voor met name fietsers in haar gebied, de Indische Buurt en het Oostelijk Havengebied.

Daphne maakt graag plaats voor nieuwe, jonge GroenLinksers in de stadsdeelcommissie, maar zij is beschikbaar als er een beroep op haar wordt gedaan.

Maria Mos
Maria (1978) groeide op en woont in de Watergraafsmeer. De afgelopen periode zat zij in de stadsdeelcommissie, en na de verkiezingen wil ze graag als lijstduwer de nieuwe fractie bijstaan en meedenken. Haar visie is dat we de diversiteit van de wijken behouden en tegelijkertijd ruimte bieden voor verandering: voor duurzamer wonen, voor ouderen om te kunnen blijven wonen in de wijk waar ze thuis zijn en voor kinderen om op te groeien.

De kandidatencommissie is van mening dat dat Maria van toegevoegde waarde kan zijn voor de nieuwe fractie.

Rick Vermin
Rick (1979) woont met zijn gezin in Oostpoort. Sinds 2014 is hij politiek actief in Stadsdeel Oost waarvan sinds 2017 als stadsdeelbestuurder. Op deze manier zet hij zich dagelijks met veel plezier in om Oost duurzamer, groener en democratischer te maken!

Rick is vereerd om als lijstduwer op deze prachtige lijst te staan!

De kandidatenvoordracht Bestuur (met toelichting Sollicitatiecommissie)

Het bestuur zoekt een nieuwe secretaris en een algemeen bestuurslid. Naar aanleiding van de oproep van het bestuur om op deze functies te solliciteren, heeft de Sollicitatiecommissie vier brieven ontvangen. Zij hebben met twee sollicitanten een gesprek gevoerd. Eén kandidaat heeft zich voor de gespreksronde teruggetrokken. De twee kandidaten die de Sollicitatiecommissie heeft gesproken, acht de Commissie zonder meer geschikt voor een positie in het bestuur. Zij dragen de volgende kandidaten voor:

Carmen Sauren - secretaris
Carmen (1997) is opgegroeid is West maar woont, na Amsteldorp, nu in de Indische Buurt. Een paar geleden werd ze lid van GroenLinks omdat ze een tegengeluid tegen rechts wilde steunen en actiever wilde bijdragen aan iets waar ze achter staat. In GroenLinks ziet zij een partij die staat voor duurzame ontwikkeling en ruimte voor iedereen. Nu wil ze als bestuurslid graag een actievere bijdrage leveren aan Oost. Carmen heeft een brede achtergrond: ze studeerde culturele antropologie\ ontwikkelingssociologie en environmental geography aan de UvA, deed een minor gebarentaal en volgt nu de opleiding meubelmaken. Daarnaast werkt ze in de horeca en heeft ze de wooncoöperatie de Torteltuin mede-opgericht. Hiermee hoopt ze op IJburg een woongemeenschap te kunnen oprichten. Carmen doet hier de ledenadministratie, ontwikkelt nieuw ledenbeleid en voert gesprekken met mensen die actief wil worden. Carmen houdt van dingen regelen, is nauwkeurig en kan overzicht houden. De kandidatencommissie ziet haar als een leuke en geschikte kandidaat en draagt haar graag voor als secretaris in het bestuur.

Marjolein van Doorn - algemeen bestuurslid
Marjolein (1983) woont sinds 2006 in Watergraafsmeer en verhuist binnenkort naar IJburg. Ze besloot lid te worden van GroenLinks na een tegenvallende verkiezingsuitslag. Nu wil ze ook actief worden. Even heeft ze in de werkgroep Kunst & Cultuur gezeten maar daar kwam erachter dat ze meer een uitvoerder en regelaar is dan iemand die inhoudelijk wil meedenken over beleid. De functie van algemeen bestuurslid past daarom beter bij haar. Marjolein is werkzaam in het boekenvak en heeft aan verschillende kanten gewerkt: van de bibliotheek tot uitgeverijen en boekhandels. Wat ze hierin vooral leuk vindt is het samenwerken met verschillende mensen en het organiseren van (marketing)campagnes en evenementen. Haar ervaring en kwaliteiten wil ze nu graag inzetten voor GroenLinks en haar eigen stadsdeel. De afgelopen weken heeft ze al met plezier ‘als proef’ meegedraaid in het afdelingsbestuur. Dit wil ze graag als officieel bestuurslid voortzetten. Ze heeft veel zin om evenementen en andere activiteiten te organiseren, zoals campagneactiviteiten, ALV’s en politieke cafés over issues die in Oost spelen, zoals segregatie of eenzaamheid onder ouderen. Marjolein is pragmatisch en een aanpakker en wil zeker twee jaar deel uit maken het bestuur. De kandidatencommissie ziet in haar een waardevolle toevoeging aan het bestuur en draagt haar graag voor als algemeen bestuurslid.