Wat doet de stadsdeelcommissie?

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 wordt ook een nieuwe stadsdeelcommissie gekozen. Als stadsdeelcommissielid ben je de ogen en oren van de buurt en geef je zwaarwegend advies aan het dagelijks bestuur van het stadsdeel. Zo maak je als stadsdeelcommissielid de buurt mooier en eerlijker, geef je aan wat de bewoners verbeterd zouden willen zien én kun je problemen, initiatieven en oplossingen (politiek) agenderen.

De stadsdeelcommissie wordt voor vier jaar verkozen. Politieke ervaring is zeker geen vereiste, een open en leergierige houding wel. Heb je vragen? Mail dan naar kandidatenGLoost2022@gmail.com. Via dit mailadres kun je ook alvast aangeven dat je voornemens bent om te solliciteren, of nadere informatie opvragen voorafgaand aan je sollicitatie.

Wil je solliciteren? Mail dan een motivatiebrief (max 1A4) en je CV zo spoedig mogelijk, en uiterlijk 30 september naar de kandidatencommissie via kandidatenGLoost2022@gmail.com

Profiel kandidaten stadsdeelcommissie Oost

Van de kandidaten verwachten we dat zij:

• Het GroenLinks verkiezingsprogramma onderschrijven; wanneer kandidaten nog geen lid zijn, worden zij alsnog lid. Dit moet uiterlijk 30 september gedaan zijn, dat is de deadline voor aanmelding.
  • Volksvertegenwoordigers zijn die samen met de achterban en maatschappelijke organisaties nieuwe initiatieven kunnen ontplooien en opvattingen van GroenLinks kunnen vertalen in politieke standpunten en in beleidsvoorstellen;
  • Het gesprek met leden, bewoners en organisaties in Oost graag en actief opzoeken.
  • Naast kennis van specifieke beleidsterreinen een brede belangstelling hebben voor thema’s die in het stadsdeel en de gemeente spelen;
  • Standpunten mondeling en schriftelijk helder en toegankelijk kunnen presenteren voor verschillende doelgroepen;
  • Er plezier in hebben om beleidsdocumenten en rapporten in te lezen, en daarover een mening te formuleren.
  • Bereid zijn om hun stadsdeel vier jaar te vertegenwoordigen in de stadsdeelcommissie;
  • Bereid en in staat zijn ongeveer 12 uur per week te besteden aan het werk voor de stadsdeelcommissie en voor GroenLinks;
  • Hun politieke opstelling als stadsdeelcommissielid in samenspraak met de fractie bepalen, waarbij alleen in incidentele gevallen na overleg met de fractie afwijkend kan worden gestemd.
  • Geworteld zijn en een netwerk hebben in de Amsterdamse samenleving, met name Oost.
  • Teamspirit en bereidheid tot samenwerking hebben.

Leden van de stadsdeelcommissie ontvangen van de gemeente een vergoeding per vergadering.

We zien je reactie graag tegemoet!

Procedure

De sluitingsdatum van de vacature is 30 september. In oktober worden gesprekken gevoerd met de kandidaten. De kandidatencommissie gaat uiteraard vertrouwelijk om met de gegevens van de sollicitanten.

De Algemene Ledenvergadering die eind november 2021 plaatsvindt besluit uiteindelijk over de samenstelling van de kandidatenlijst.

Over de stadsdeelcommissie

Meer informatie over de stadsdeelcommissie, en de huidige fractie van GroenLinks vind je op de website van de stadsdeelcommissie én op de website van GroenLinks Amsterdam Oost.

Heb je interesse om te solliciteren maar heb je nog vragen? Of wil je op een laagdrempelige manier kennismaken met het werk van onze stadsdeel commissieleden? Wij drinken graag een kopje koffie met je, of praten je telefonisch bij. Interesse? Stuur dan een mailtje naar groenlinksoost@gmail.com.