Simion Blom

Simion Blom (1988) brengt meer dan 12 jaar politieke ervaring in Amsterdam mee. Hij zat vier jaar in de voormalige stadsdeelraad van Zuidoost en was daarna acht jaar lid van de gemeenteraad. In die periode heeft hij impact kunnen maken op tal van dossiers, waaronder de Amsterdamse excuses voor het slavernijverleden en het stimuleren van meertaligheid in het onderwijs. Simion is daarnaast opgegroeid en nog altijd woonachtig in Zuidoost. Naast een familiariteit en bekendheid met de mensen, de gemeenschappen en de buurten heeft hij een groot formeel en informeel netwerk als gevolg van zijn inspanningen in en voor Zuidoost door de jaren heen.

Janna Willems (lid van de selectiecommissie): “We zijn ontzettend blij dat we Simion kunnen voordragen als kandidaat. Hij kent Zuidoost door en door, heeft veel goede ideeën. Hij is een zeer ervaren politicus met een grote voorliefde voor zijn buurt. Een aanwinst voor het stadsdeel dus.”

Zeeger Ernsting

Ook Zeeger Ernsting (1972) brengt een bak aan politieke ervaring mee naar stadsdeel Oost. Op dit moment leidt hij de GroenLinksfractie in de Amsterdamse raad. Daarvoor werkte hij als deelraadslid en politiek assistent. Zeeger valt op door zijn grote inhoudelijke kennis. Hij heeft onmiskenbaar zijn stempel gedrukt op de verandering van mobiliteit in Amsterdam. Zo was hij bijvoorbeeld de geestelijk vader van de 30 kilometer per uur norm die nu in bijna heel Amsterdam geldt.

Marjolein van Doorn (voorzitter selectiecommissie): “De commissie is trots op de voordracht van Zeeger Ernsting. Hij wordt geroemd om zijn capaciteiten om mensen bij elkaar te brengen en te verbinden. Met Zeeger krijgt het stadsdeel een ervaren, enthousiaste en betrokken bestuurder die Rick Vermin met verve kan opvolgen.”

Voordracht aan gemeenteraad

De komende weken krijgen de stadsdeelcommissies van Zuidoost en Oost de gelegenheid om de beoogde bestuurders te bevragen tijdens een hoorzitting. Op basis van die hoorzittingen zullen de stadsdeelraden een advies uitbrengen over de voordracht aan de gemeenteraad van Amsterdam. Tijdens de raad op 24 en 25 januari zal de gemeenteraad stemmen over de voordrachten van beide kandidaat-dagelijks bestuurders.