Vorige week is vrij onverwachts Piet Sagel overleden. Piet was een bekend politicus in Oost.

Hij was in 1987 de eerste ‘burgemeester’ van het zelfstandige stadsdeel Watergraafsmeer. Een paar jaar na zijn periode als “burgemeester”, ruilde hij zijn PvdA lidmaatschap in voor dat van GroenLinks. Voor die partij zat Piet eerst een periode in de deelraad Watergraafsmeer, daarna nog twee perioden in de deelraad Oost/Watergraafsmeer. Piet herkende je aan de kritische en ironische toon, ongeacht wie hij voor zich had. Maar als het er om spande was hij een grote steun voor de fractie en de GroenLinks bestuurders.

Piet was een bijzonder man. Hij woonde 70 jaar als een ‘bohemien’ aan de chique Bredeweg in het huis, waar hij ook is geboren. Hij was zeer eigenzinnig, geestig en vol ironie. Hij bleef zijn hele leven single ook al zorgde hij altijd wel voor gezelschap in huis. Voor twaalf uur s’ ochtends hoefde je niet langs te komen.        ‘s Avonds kon je aan de Bredeweg tot in de kleine uurtjes het licht zien branden uit een versleten lampekap boven zijn bureau. Hij was een echte dossiervreter als het om de politiek ging. Vooral groen en milieu gingen hem aan het hart. Piet was de eerste imker van Park Frankendael. De eerste oogst bracht 150 potjes honing op.

Hij bewoonde de laatste paar jaar een mooi appartement aan de Bijlmerdreef. Piet werd bijna 74 jaar.

Hij wordt woensdag 16 november gecremeerd op de Nieuwe Ooster, Kruislaan 126, waar om 16 uur een herdenkingsbijeenkomst is.

Gerrit Jolink en Jaap Kamerling