De genomineerden voor het Roze Lieverdje 2024 zijn: The House of Bodega, Jos Holweg, TransAmsterdam, Willemijn van Drie en MVS Gaystation.

Stem op rozelieverdje.nl

Tot 11 februari stem je online op rozelieverdje.nl om samen met de jury het uiteindelijke Roze Lieverdje van 2024 te bepalen. Wie uiteindelijk het Roze Lieverdje 2024 is, maken we bekend tijdens het Roze Lieverdje Gala op 14 februari in De Melkweg in Amsterdam.

Relevanter dan ooit

Met een extreemrechts kabinet in aantocht is de prijs relevanter dan ooit. De gemeenschap moet zich veilig voelen in Amsterdam. Voor GroenLinks Amsterdam staat buiten kijf dat we in Amsterdam het recht om te zijn wie je bent en te houden van wie je wilt altijd met alles wat we hebben zullen verdedigen.

Wethouder Inclusie en anti-discriminatiebeleid Touria Meliani over het belang van de prijs: “De strijd voor gelijke rechten voor de lhbtiq+ gemeenschap is belangrijker dan ooit. Waar ons land ooit vooropliep in de wereld, streven steeds meer landen ons voorbij. Juist daarom zetten we met het Roze Lieverdje de mensen in het zonnetje die in deze strijd voorop gaan. Ik ben trots op alle genomineerden.”

Meer dan vijftig voordrachten

Amsterdammers konden mensen aandragen voor het Roze Lieverdje. Er kwamen meer dan vijftig voordrachten binnen. Een breed samengestelde jury bestaande uit Dounia Jari (voorzitter), Amjad Almatni, Constance Steenkamp-Faaij, Ossama Abu Amar, Juul van Hoof, Benjamin Caton, Tirza de Fockert, Tania Barkhuis en Dinah Bons selecteerde de vijf genomineerden uit deze voordachten.

Juryvoorzitter Dounia Jari over de genomineerden: "Het was weer een moeilijke taak om uit zoveel geweldige personen en initiatieven een top vijf te kiezen. Ik ben blij dat we met dit mooie team, de grootste jury ooit voor het Roze Lieverdje, een paar toppers hebben kunnen kiezen die welverdiend in de finale staan. Iedereen die zich op de een of andere manier inzet voor onze community is een winnaar!"

Bekendmaking winnaar op 14 februari

Op Valentijnsdag, woensdag 14 februari, maken we het Roze Lieverdje bekend tijdens het Roze Lieverdje Gala 2024 in de Melkweg in Amsterdam. Eerdere winnaars van de prijs waren Naomie Pieter, Stichting Maruf, Pater van Kilsdonk, de Trut, Transkliniek, politieagent Ellie Lust, dragqueen Lady Galore en cabaretière Dolly Bellefleur. Toegang is gratis, aanmelden voor het gala kan via de website