Op initiatief van Prof. Dr. Patrick Huntjens van de Hogeschool Inholland en Maastricht Sustainability Institute (MSI), is een conceptplan opgesteld voor het ZeeBURGERvoedselbos. Een burgervoedselbos op het Zeeburgereiland in Amsterdam Oost is niet alleen een ontspannen, groene toevoeging aan onze steeds groter wordende stad. Het bos is ook van de Amsterdammers; bewoners van Zeeburgereiland kunnen mede-eigenaar worden van een lokaal voedselsysteem.

GroenLinks Amsterdam, in de gemeenteraad en de stadsdeelcommissie Oost, heeft dit plan omarmd en er een initiatiefvoorstel van gemaakt.

Zeeburgereiland

Aan de oostkant van Amsterdam ligt nieuwbouwgebied Zeeburgereiland. Dit eiland is volop in ontwikkeling. Hier worden woonwijken, scholen en sportparken gebouwd. Naast nieuwbouw is er gelukkig ook nog plaats voor groen. Als het aan GroenLinks ligt komt er op het oostpunt van het eiland een Zeeburgervoedselbos. Amsterdammers kunnen hier komen voor ontmoeting, ontspanning én ze kunnen er hun eigen voedsel verbouwen.

Stadsdeelcommissielid van GroenLinks Amsterdam Oost Chris Evers is enthousiast: ‘’Een burgervoedselbos zorgt niet alleen voor lokaal voedsel, meer biodiversiteit en minder CO2, maar versterkt ook de buurt als mensen samenwerken in het beheer, de scholen het bos gebruiken in hun onderwijs en het vrij toegankelijk wordt om te recreëren.’’

Biodiversiteit en klimaat

Onze stad heeft groen nodig. Niet alleen heeft natuur een positieve invloed op de gezondheid van mensen en de biodiversiteit, het is ook goed voor het omgaan met de gevolgen van klimaatverandering. Steen en asfalt geven de stad geen schaduw en koelte, terwijl groen de hitte en droogte opvangt en bestrijdt. Ook maakt het de stad veerkrachtiger tegen hevige regenbuien. De gemeente Amsterdam streeft ernaar, zoals beschreven in de Groenvisie 2020-2050, om van Amsterdam een groenere stad te maken. Parken, groenstroken en meer bomen dragen bij aan een gezonde leefomgeving en de aanpak van de klimaatcrisis. Het Zeeburgervoedselbos is daarom een goede toevoeging voor een groener en gezonder Amsterdam. Patrick Huntjes noemt het voedselbos: ‘’een prachtige promotie, niet alleen voor Amsterdam, maar ook internationaal, voor een Natuurlijk Sociaal Contract op lokaal niveau, dat wil zeggen, een samenleving die humaner en eerlijker is, en vooral minder destructief voor mens en natuur.”

Het raadslid Jenneke van Pijpen voegt daaraan toe: "De klimaatverandering moeten we heel snel aanpakken, onder andere door meer groen aan te leggen in de stad, maar ook moeten we onze manier van consumeren veranderen. Productieketens liggen heel ver van ons vandaan. Sla zien we alleen nog voorgesneden in een plastic zakje, en we eten mango’s uit Zuid-Amerika. Een Zeeburgervoedselbos kan ons weer terug in contact brengen met eten en natuur, en onze kinderen leren over lokale voedselproductie. En het is vooral ook héél leuk; je zelfgekweekte aardbeien bij het ontbijt, wandelen in de boomgaard en samen appels oogsten. Met een voedselbos midden in de stad slaan we vele vliegen in één klap; meer groen en biodiversiteit, een fijne plek voor ontspanning en plezier, en voedsel van dichtbij."

'Voor en door bewoners'

Het Zeeburgervoedselbos is een plek voor ontmoeting, ontspanning maar ook voor educatie. Zo kan er gedacht worden aan schooltuinen en workshops waar kinderen en volwassen kunnen leren over voedselverbouwing. Daarnaast heeft het het bos een helende werking. De relatie tussen mensen, voedsel en de natuur wordt hersteld omdat zij dichter bij elkaar worden gebracht. De kloof tussen voedsel en mensen wordt verkleind door een eigen lokaal voedselsysteem en korte ketens, waardoor er minder voedsel uit het buitenland hoeft te worden geïmporteerd.

Momenteel worden de plannen voor de inrichting van het Zeeburgereiland nog uitgewerkt. Wij willen dat de mogelijkheid van een Zeeburgervoedselbos wordt meegenomen in het uitwerken van de scenario’s voor de invulling van de ruimte.

Vragen of ideeen? Mail dan naar groenlinksoost@gmail.com.