De driewekelijkse column in De Echo van onze bestuurder Rick Vermin, portefeuillehouder van o.a. duurzaamheid en mobiliteit.

Het coalitieakkoord, een nieuwe lente en een nieuw geluid werd op 24 mei 2018 gepresenteerd, met een aankondiging van de Agenda Autoluw. Een ambitieus programma waarmee de hegemonie van de auto en het daarmee gepaard gaande immense beslag op de openbare ruimte ten einde gaat komen.

Vorige week was het zo ver, de agenda Autoluw zelf werd gepresenteerd. Met alle maatregelen waarmee we de stad leefbaar en tegelijkertijd bereikbaar houden. We maken meer ruimte voor voetganger, fiets en openbaar vervoer. En voor ontmoeten, bewegen, spelen én groen. Ik ben blij dat we deze stappen nu gaan zetten. Het zal soms wennen zijn en toch kan je ook straks je prima verplaatsen in de stad. Alleen steeds makkelijker en beter juist met andere vervoersmiddelen dan de auto.

En dat levert best wat op. Zo betekent het niet meer klakkeloos uitgeven van nieuwe parkeervergunningen en het daarmee bijna cadeau doen van 12 vierkante meter openbare ruimte dat we bijvoorbeeld in de Tilanusstraat in staat zijn om meer bomen te planten, meer ruimte voor fietsparkeerplekken te maken en meer ruimte voor voetgangers. En tegelijkertijd realiseren we daarmee het ontwerp waar de buurt zelf voor gestemd heeft.

Ook al zo'n fijne maatregel is het gratis openbaar vervoer voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend. En dat zeg ik niet omdat ik zelf jonge kinderen heb, want wij fietsen vooral in de stad, maar hopelijk verleidt het anderen om de auto eens te laten staan.

En eerlijk is eerlijk soms moet ik zelf ook leren die andere keuze te maken. Zo schrijf ik deze column terwijl we voor het eerst met het hele gezin naar Maastricht op en neer zijn voor een familiereünie, met de trein. We zijn wat langer onderweg, maar met meer aandacht voor elkaar of even wat tijd om wat anders te doen terwijl je wordt gereden, een luxe!

Ik gun heel Nederland een agenda Autoluw zodat we eindelijk de vicieuze cirkel van meer auto’s, meer asfalt en dus meer auto’s kunnen stoppen en echte investeringen in het openbaar vervoer kunnen doen. Een leefbaar land krijg je er voor terug, maar nu eerst in Amsterdam!

Rick Vermin

Stadsdeelbestuurder Amsterdam Oost